top of page

MIKAEL AHNELL

MER OM MIG

kfkfkfk_edited.jpg

Vem är jag?

En gotlänning som efter ett antal år landat en andra gång i staden Stockholm. Som person är jag kraftfull, energisk, säljande, service och målinriktad.

 

Mitt liv har hela tiden speglats av sälj, marknad och service. Utifrån detta har jag satt mitt mål att arbeta i ett företag som står för Master sälj och service. Jag vill arbeta med och hjälpa företag som tror på framtiden, ser möjligheter och vågar förändra. 

 

Mitt signum är att genom kunskap för kvalité med känsla och kärlek lyfter vi tillsammans nöjd medarbetarindex och nöjd kundindex vilket är avgörande för det slutliga resultatet.

Mina utbildningar

2020
Business Manager

Utbildningsområden som organisationen som sin helhet, mål och strategier, affärsmodeller, företagskultur och data driven it-organisation. Även ekonomisk styrning, analys & nyckeltal.

2016
Diplomerad ICF Coach

Diplomerad coach, ABC-företaget. Godkänd av International Coach Federation (ICF) utbildningskrav för ACC-certifiering.

1992-1995
GNLD Business & Leadership School

Intern utbildning som erhölls  löpande under 3 år. Omfattning ekonomi, sälj, ledarskap, projekt och marknadsföring.

1982-1983
Lions Township High School

Utbildning på Lions Township High school, LA Grange Chichago under en period då jag bodde i Chichago, USA

Min arbetshistoria

2009-2020
Masec Management 

Under den här perioden har jag arbetat som key account manager, utvecklingsansvarig och driftansvarig för anläggningar såväl i Sverige som utomlands. En av de främsta uppgifterna är och har varit att säkra leveransen av optimal service mot bästa sälj och säkerställande av hela servicekedjan. I denna process så utbildar jag medarbetare och coachar dem i allt från sanningens ögonblick, eget ansvar, service- & säljtekniker samt pedagogikens kraft. Nu är jag i Stockholm sedan 2 år för att hitta nya utmaningar.

Local Market Group / Tolv Stockholm
2014-2020

Under mina senaste 2 år har jag arbetat inom koncernen Local Market Goup som sälj- och marknadschef. Här har målet varit att placera säljkulturen inom verksamheten, arbeta upp rätt processer och flöden, ta fram ett kundvårdsprogram och arbeta efter en marknads- och säljplan som är noga planerad och hanterad utifrån budget och mål.

Under första 4 åren inom koncernen arbetade jag som floormanager för hela huset på Tolv Stockholm. En plats på 8000 kvm där ni finner bland annat eventytor, en av världens största Olearys, Gnarly Market, Boston Grill, och B.O Hotell.  Platsen har ett antal besökare som långt överstiger miljonen per år.

Som sälj & service manager var mitt arbete här att sälja, marknadsföra och utveckla verksamheten. Även att säkerställa, coacha och utbilda personal inom service och sälj. Att vara live on stage hela dagarna när vi möter våra besökare, gäster, kunder och kollegor kräver träning och utbildning. Att utbilda våra medarbetare i att förstå vikten och kraften av deras egna energi / attityd är något vi ofta missar. Att få dem att inse delen de har i företagets resultat och att de är företagets ambassadörer på och utanför arbetet.

Ytterligare uppdrag under perioden på Tolv (som jag fortfarande är delaktig i) är Integrations Pakten Stockholms stad och Advisory Board för integration och nyanlända inom Stockholms stad.

Local Market Group/Tolv Stockholm
1992-1995
Nürnbergshuset
Hotell

Nünberghuset erbjuder tjänster som hotell, lokaler och event som fest och konferenser. Fullt driftansvar, budget och resultatansvar med rapportering till VD. Jag ledde verksamheten genom en förändringsprocess för att kunna skapa framtida mål och möjligheter för företaget.

Jag analyserade husets möjligheter, rapporterade detta till VD och startade sen en process som innebar bland annat:

– Omorganisering där alla anställda sökte om sina tjänster. 

– Rationaliserade driften och skapade nya intäktsmöjligheter såsom hotellverksamhet, nattklubbsverksamhet samt konstgalleri. 

– Utformade all design i alla utrymmen samt stod för alla inköp. 

– Förändra servicekedjan, höja service- & säljnivå och säkra upplevelsen för gäst.

– Arbeta aktivt sida vid sida med medarbetarna inom samtliga områden.

2009-2012
Restaurangchef/Utvecklingsansvarig

Arbetat med utveckling av verksamheterna: Tärnaby Fjällhotell, Lingårdens Hotell & Värdshus, Tusen & En Natt, Centro Kök & Bar, Brasilien hotell, Wiktoria Itaparica och Holmberget Restaurang. Gemensamt för samtliga företag var att min roll bestod i att driva restaurangen fullt ut, ledde utvecklingen samt satt i respektive ledningsgrupp.

2007-2009
Travel Factory

Resebyrå som ägdes av Brasilien Specialisten och erbjöd paketering av flyg samt hotell över hela världen. 

Ansvarig över urvalet av hotell samt destinationer i resebyråns erbjudande. Jag reste runt till potentiella resmål och sökte samarbeten med intressanta hotell. Målet var att finna hotell och destinationer som kunde leva upp till kraven för en leverans av känsla och service i premiumklass. Mina arbetsuppgifter bestod bland annat i att förhandla hotellkontrakt, paketerande av erbjudanden, kvalitetssäkra anläggningar och hantera stora budgetar.

1999-2007
Hotell & Spa Villa Alskog Gotland

Denna verksamhet byggde jag från grunden. Gotlands tidigare stiftsgård förvandlades till ett konst och kulturcentrum med hotell och spa. Hotellet var medlemmar i organisationerna Petit Hotels och Kulinariska Gotland för maten, platsen och service. Under den här tiden utvecklade jag även ett EU-projekt för landsbygdsutveckling som bestod i ett nätverk av hantverkare och ledde till ett speciellt koncept för hotellet.

Mitt arbete handlade i huvudsak om att utveckla paketering, ombyggnation och design av hotellet och spat. Budgetering, marknadsföring, personal och drift med ca 4-20 personer. Omsättning ca 4-5M per år.

Hotellet granskades av Fodor (Amerikas största guidebok) och belönades med en stjärna för bästa upplevelse och service. Ett antal reportage har gjorts av Gods & Gårdar samt tidningen Lantliv.

2003-2005
Resturang Kungsgården Roma

Parallellt med hotellverksamheten drev vi även den här restaurangen och café verksamheten. Här var jag driftansvarig med arbete kring personal, planering, budget och utveckling

2005-2007
Bemanningsföretag Euromac

 Parallellt med hotellverksamheten drev jag även Euromac som ägare/VD. Ansvar för budget, planering och personal. Företaget hade kontor i Västerås och Warszawa med rekrytering av personal inom hotell, städ och bygg. Vi hade personal uthyrda i Sverige och Norge på ett antal platser. Vi handplockade personalen i Polen från kontoret i Warszawa. Vi hade en personalpool på ca 150 personer. Här avslutade jag mitt arbete 2007 då företaget lades ner på grund av omständigheter på marknaden med inhyrd utländsk arbetskraft.

1997-1999
Gumbalde Golf och Country Club Gotland

Verksamheten bedrevs under 2 år och omfattade 2 restaurangenheter och en nattklubbsverksamhet. Restaurangerna var normalt öppna endast vår-sommar men vi lyckades förlänga perioden och hade verksamheten igång året runt. Efter dessa 2 år lämnade jag verksamheten och köpte Villa Alskog.

2005-2007
Neo Life

Internationellt säljansvarig inom ett amerikanskt företag. Allt började från grunden och utvecklades till en verksamhet där mitt arbete bestod av sälj och företagsutveckling internationellt. Min organisation av säljare som utvecklades sträckte sig över hela landet och även i ett antal andra nordiska och europeiska länder. Jag hade utbildning och rekryteringscenter på samtliga orter där verksamheten befann sig. Vi startade på försäljningssiffror i Linköping á 40.000 per månad. Den totala månadsförsäljningen i teamet vid slut var ca 20 miljoner per månad.

bottom of page